Rocks Aps
..er din forhandler af ski og tilbehør, tøj og andet sportsudstyr og meget mere.
Hos Rocks ApS bestræber vi os for at din forretning og, i sidste ende, forbrugerne får en god oplevelse.
Vi sælger nemlig ikke bare et stykke tøj. Vi forhandler de mest kvalitetsbeviste og miljømæssige bedste brands, som formår at skabe rammerne for den bedste oplevelse hos slutforbrugeren.
Derudover sidder vores dygtige ekspeditionsafdeling klar til at servicere dig og din forretning, samt vores skarpe sælgere der tager højde for netop dine behov.
Klimaforandringerne er på alles læber, og ifølge Christian Højmark fra Rocks ApS, ser han et positivt skifte i sportsbranchen, som glæder ham.
Branchen er begyndt at tænke i mere bæredygtige baner end hidtil, hvor modebranchen har været mile foran i lang tid. Men nu er sportsbranchen også ved at være med på noderne, og det er ikke kun et ’modefænomen’.
At turde gå nye veje
Læs om grundlæggeren Christian Højmarks opstart af Rocks ApS fra idé til handling
Christian Højmark Hansen kom fra et godt job i
branchen, og havde mange års erfaring med salg af skiudstyr. Men i 2016
startede han som selvstændig med Rocks Aps der er en virksomhed, som handler B2B
med tøj og udstyr i outdoor- kategorien, og hvor bæredygtighed er et af
nøgleordene for forretningen.
”Jeg var rigtig glad for at arbejde indenfor
det felt jeg gjorde, allerede før jeg traf mit valg om at starte som
selvstændig, men jeg gik også og drømte om at starte mit eget firma, hvor
bæredygtighed og innovation vægtede endnu højere i forretningsmodellen. Fordi det
er bedre for klimaet”, siger Christian.
”Min kone og jeg havde fået vores første barn, og jeg lagde samtidig mange
timer i mit daværende job. Det gjorde jeg, fordi jeg var engageret og glad for
mit arbejde, men jeg kunne også godt se en mulighed i at starte for mig selv,
og gik med den her gode forretningsidé”, fortæller Christian.
”Heldigvis var jeg ikke ene om at synes om ideen og jeg fik en stærk investor, med ind over,
hvilket betød at jeg kunne gå efter drømmen. Og det har jeg ikke fortrudt siden”,
siger Christian.
”Til dagligt er det Casper Lund og jeg der driver virksomheden. Casper er
blevet en del af ejerkredsen og har fået det primære ansvar for salgsdelen,
siden han kom til i Oktober 2018. Han er en meget erfaren herre og kommer fra branchen ligesom jeg.
Det er et kæmpe scoop, og jeg er meget glad for at han er kommet med ombord”,
fortæller Christian glad.
”Det er oftest ham, man vil støde på ude i butikkerne, hvor han også tager ud og laver clinics på
forskellige produkter. Det klæder medarbejderne godt på til at give kunderne
den bedste oplevelse. Jeg selv har primært med de mere administrative
opgaver at gøre, selvom vi selvfølgelig løfter i ’flok’ og hjælper hinanden”, supplerer
han.
Klima og bæredygtighed
Klima og bæredygtighed er noget der snakkes og
debatteres meget om i hele samfundet. Men ét er snak, noget andet er handling.
Christian fortæller:
”I Tyskland er de meget langt fremme i forhold til os i Norden. Ser man på brancherne herhjemme, så har
modebranchen i lang tid været med på noderne, hvor sportsbranchen har haltet
bagefter. Den seneste tid er der sket en stor udvikling, og hvor vi måske var en ’first mover’
tilbage i 2016, er det dejligt at se, at det er noget der vinder indpas i vores
branche også. For vi kan ikke ændre klimaudfordringerne alene, men kræver at vi
bakker hinanden op i det. Det jeg oplever er, at der specielt sker en udvikling
i produktionen hos de store eksisterende brands og at der kommer nye ’grønne’
brands til”.
”Et af de største brands vi handler med, er det verdenskendte brand, Picture, som
var de første der gik ud og lavede PFC-fri membran i skitøjet. Og det er stort!
For PFC er både skadeligt i produktionen og mens man bærer tøjet. Så det er beundringsværdigt,
at de går forrest”, siger Christian.
”Picture Organic Clothing, bruger også klimaet i
salgsøjemed, for alle har en interesse i at holde liv i b.la. Alpernes
gletchere og skilivet. Fx lavede Picture en reklame sidste år, hvor de skulle
illustrere deres renhed og transparens, og fik ejerne i en reklame til at løbe
nøgne rundt på Island hvor de havde deres photoshoot af produkterne. Det er en
fin måde at illustrere det på, synes jeg. Og man kan jo godt have det sjovt og
tænke på miljøet samtidig!”, siger han.
”På hjemmefronten, prøver vi selvfølgelig også at passe på klimaet, ved f.eks.
at vælge mange økologiske varer, når vi handler. Eller når vi er ude at gå tur
med børnene, og der ligger en dåse og flyder, så samler vi den op”, siger
Christian. ”Vi er dog på ingen måde fanatiske økoflippere, men prøver blot at
opdrage vores børn til at have omtanke for miljøet”.
Også de innovative brands er på paletten
”Min mission med Rocks var faktisk ikke at være 100% bæredygtig, for jeg skulle også have en forretning
til at løbe rundt fra starten af, men flere af de brands jeg forhandler har en
bæredygtig profil, og resten er yderst innovative brands, hvor der sker nye ting hele tiden, som
tilpasser sig kundernes outdoor-behov, og hvor der også sker en masse positive
ændringer”, siger Christian.
Hvad butikkerne siger til bæredygtige brands
Selvom de fleste nok kan
samtykke i at klimaet ligger øverst på prioritetslisten, så er pris ikke noget
man kommer udover i en handelsverden.
”Man forestiller sig nok, at
priserne på bæredygtige varer er helt i top, men det forholder sig faktisk ikke
sådan. Og derfor er prisen slet ikke et issue, som mange går og tror”, siger
Christian.
”Prismæssigt ligger produkterne helt som almindelige brands, og der er tale om super
god kvalitet. Selvom der er flere led i produktionen, sammenlignet med de
konventionelle varer, så berører det dog ikke prisen heller”, fortæller
Christian.
”Den største ændring i butikkernes mindset er dog, at de skal lægge deres ordre
for den kommende vintersæson allerede i januar, modsat typisk marts måned for
de ’almindelige’ varer. Det betyder at butikkerne skal planlægge næste års udvalg
af varer, før deres vinterudsalg er afsluttet. Og det skyldes flere forhold:
1) Flere produktionsled end normalt. Fx bliver plastikflasker genanvendt og
lavet om så det kan bruges til tøjet.
2) For at undgå overproduktion. Der kan typisk ikke leveres flere varer end der
er bestilt, da der ikke efterproduceres. Det er kun det varelager vi selv har købt
hjem, som er muligt at bestille fra.
3) Længere transporttid. For at minimere co2 udledning, bliver varer der
produceres i udlandet sejlet ud og ikke fløjet hertil.
Min erfaring fortæller mig, at når først en butik har taget et bæredygtigt brand
ind i sortimentet, så oplever jeg ingen udfordringer overhovedet. Det kræver bare
lige et andet mind set, end man hidtil har opereret med”, fortæller Christian.
Syn på fremtiden
"Jeg ser selv en klar tendens til, at det er
specialbutikkerne der er efterspørgsel efter, da det er vanskeligt at få customized
produkter eller specialrådgivning på nettet. Så for at overleve som fysisk
butik, skal der fokus på:
- en høj service
- en specialiseret viden
- et knivskarpt koncept
- et veluddannet personale
- stor professionalisme
Og i øvrigt, så tror jeg, at forbrugerne bliver
endnu mere bevidste om miljøet, og at der også vil komme flere regler fra EU og
krav fra samfundet til miljøet. Så det kan svare sig som butik, at ændre
tankegang, hvis man ikke allerede er godt i gang. It rock's...”, slutter Christian smilende.